Ziua Datelor Deschise: despre un exemplu de bună colaborare cu autoritățile și un succes de advocacy

Ne place să constatăm că, uneori, Guvernul ne aude recomandările, și procedează în consecință. Pentru că astăzi este ziua datelor deschise, ne-am permis să ne mândrim cu acest lucru. Și pentru că vrem să fim utili în continuare, ne vom continua critica constructivă, încurajați de rezultatele obținute.

Fundația pentru o societate deschisă s-a implicat activ în ultimii trei în problematica guvernării deschise în România, din momentul în care țara noastră a aderat la Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă, în noimebrie 2011. Considerăm susținerea guvernării deschise ca făcând parte din misiunea noastră de promovare a societății deschise. Este doar una dintre numeroasele campanii de advocacy pe care Fundația le-a condus în cei aproape douăzeci și cinci de ani de la înființare. Tocmai prin prisma acestei experiențe, nu putem să nu notăm că este una din acele campanii care se poate mândri cu succese notabile. Putem spune că am văzut în acțiunile autorităților – în acest caz Guvernul României – răspunsuri la cerințele noastre. Astăzi, de Ziua Datelor Deschise, am ales să vorbim de aceste succese. Nu chiar în fiecare zi îți spune Guvernul că „Open Data Day is everyday”.

La începutul anului 2012, Fundația a participat la procesul de consultare privind primul Plan Național de Acțiune al României în cadrul Open Government Partnership (pe scurt: PNA-OGP), organizate la solicitarea expresă a societății civile de către Ministerul Justiției. Am întâlnit la acel moment deschidere și bună parte din sugestiile noastre s-au regăsit în documentul final, adoptat de Guvern.

Contextul a fost însă nefavorabil. La doar câteva săptămâni de la adoptarea PNA-OGP, s-a schimbat guvernul și a urmat criza politică din vara aceluiași an. Așa se face că la sfârșitul anului 2012, Fundația a realizat un raport independent de monitorizare a implementării Planului, arătând că progresul este inexistent. Statul român nu atinsese nici măcar cei mai banali indicatori, spre exemplu informarea tuturor instituțiilor publice sau publicarea în format deschis a unor seturi de date deja existente. Principalele recomandări ale raportului trecerea trecerea structurii de implementare de la MJ în directa subordonare a primului-ministru, alocarea unor resurse suficiente pentru desfășurarea activităților și îmbunătățirea comunicării cu partenerii sociali.

Am fost plăcut surprinși să constatăm că în programul de guvernare al cabinetului actual, instalat după alegerile din decembrie 2012, prevedea înființarea în subordinea primului-ministru a Departamentului pentru Servicii Online și Design (DSOD), cu atribuții explicite privind utilizarea datelor publice deschise și coordonarea implementării PNA-OGP. DSOD a fost înființat efectiv la începutul lunii februarie 2013. Probabil nu are toate resursele necesare, dar au fost suficiente pentru a marca unele progrese vizibile, mai ales pe componenta de date deschise a OGP. Avem astăzi un portal național de date deschise care include seturi de date valoroase, inclusiv dintr-o perspectivă de comparație cu alte țări, cum este Open Data Index, unde avem locul 16. S-a îmbunătățit și comunicarea cu partenerii sociali – a treia cerință a raportului nostru – concretizată inclusiv prin procesul participativ de elaborare a celui de-al doilea plan de acțiune, 2014-2016, sau prin seria de întâlniri lunare inițiată de guvern sub numele Clubul OGP.

Așa cum este și normal, răspunsurile pozitive ne-au încurajat să ne dezvoltăm critica constructivă. Am publicat în septembrie 2014 un nou raport privind guvernarea deschisă în România. Am notat progresele făcute, dar am și remarcat că mai e destul de lucru și că e nevoie să începem să lucrăm și pe celelalte componente ale guvernării deschise, participarea și implicarea cetățenilor la decizii. Principalele recomandări ale raportului erau asumarea politică a demersului, o coordonare mai bună între instituțiile publice și alocarea unor resurse suficiente.

Ultima dintre aceste recomandări, alocarea de resurse, și-a găsit un răspuns indirect, dar bine conturat în opinia noastră, prin documentele strategice aferente perioadei de programare 2014-2020. Datele deschise sunt menționate în Acordul de Parteneriat, iar Programul Operațional Capacitate Administrativă cuprinde prevederi care vor permite tuturor instituțiilor publice să includă în proiecte componente de date deschise. Strategia Națională pentru Agenda Digitală are de asemenea elemente de guvernare deschisă. În mai mică măsură regăsim astfel de elemente în alte două programe operaționale, Competitivitate și Capital Uman.

11017127_673050116150247_5143713732631478184_oAstăzi, 21 februarie, sărbătorim în întreaga lume Ziua Internațională a Datelor Deschise. Ne-am bucurat să vedem că un alt punct la care ținem, asumarea politică, capătă contur. Coaliția pentru Date Deschise, inițiată de Fundație și partenerii săi, a organizat o conferință internațională și un hackathon (maraton de programare), în parteneriat cu Guvernul României, reprezentat de DSOD. Iată că ideea de parteneriat, centrală întregului concept de guvernare deschisă, devine o obișnuință. Mai mult, la conferință a participat personal premierul României, Victor Ponta, 11018824_10204945301524509_5254476734207838986_oiar Președintele României, Klaus Iohannis a transmis un mesaj de susținere prin consilierul prezidențial. Ambii demnitari au asumat deschis principiile guvernării deschise și au promis public că vor acționa pentru promovarea acesteia. Evenimentele au fost susținute de alte trei guverne, prin ambasadele lor: Statele Unite, Marea Britanie și Olanda. De altfel, cei trei ambsadori și premierul Ponta au transmis în această săptămână pe rețelele sociale mesaje video de susținere a guvernării deschise. Am urmărit cu interes pagina oficială de Facebook a Guvernului și am constatat că astăzi, de Ziua Datelor Deschise, și-au făcut loc numeroase mesaje de susținere a principiilor de care vorbim.

Sigur că este doar un început, care trebuie urmat de acțiuni concrete. Sigur că nu ne asumăm singuri un merit – sunt numeroși oamenii și organizațiile, în societatea civilă, mediul de afaceri sau instituții publice, care contribuie la acest efort. Sigur că în aceeași structură guvernamentală găsim exemplu foarte bune, precum OGP, dar și unele cel puțin discutabile, precum încercarea eșuată de a crea un dialog insituțional de care am vorbit anul trecut. Nu putem însă să nu remarcăm progresle, atunci când se petrec. Ne place să constatăm că, uneori, Guvernul ne aude recomandările, și procedează în consecință. Pentru că astăzi este ziua datelor deschise, ne-am permis să ne mândrim cu acest lucru. Și pentru că vrem să fim utili în continuare, ne vom continua critica constructivă, încurajați de rezultatele obținute.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*