Ministerul pentru Societatea Informațională s-a supărat, dar face consultare publică

Scrisoarea ministerului face și o referire la Planul Național de Acțiune OGP, care cuprinde un angajament cu privire la Modificarea și completarea legii 197/2007 privind reutilizarea informațiilor din sectorul public. Chiar titlul acestui angajament ar trebui să indice MSI că nu e vorba de simpla transpunere a legii. România și-a asumat o analiză a legii în ansamblu pentru a propune o îmbunătățire. „La sugestia societății civile, vor fi analizate propunerile de creare a unui cadru legal pentru datele deschise”, spune Planul de Acțiune. MSI a ales să ignore această parte. Așa cum arată acum proiectul de lege, nu putem spune că România își îndeplinește angajamentul asumat.

Scriam săptămâna trecută despre atitudinea dezamăgitoare a Ministerului Societății Informaționale (MSI), care a ales, cel puțin în prima instanță, să mimeze transparența și să nu se angajeze într-un proces constructiv de dezbatere publică pe marginea implementării în România a noi directive europene privind reutilizarea informațiilor din sectorul public. MSI a trimis un răspuns comun la scrisoarea deschisă a Coaliției pentru Date Deschise și la articolul meu, pe care îl puteți citi integral în documentul alăturat. De fapt, răspunsul este mai degrabă la articolul meu ironic decât la scrisoarea politicoasă a Coaliției, ceea ce în sine vorbește despre ce anume mișcă lucrurile la Minister: nu grija pentru interesul cetățeanului, ci cea pentru imaginea ministrului (sau a funcționarilor responsabili).

Ne vom întoarce la textul scrisorii. Mai întâi, să notăm progresul: MSI a revenit la sentimente mai bune și organizează o dezbatere pe marginea proiectului de lege: joi, 26 martie 2014, de la ora 14, la sediul ministerului. Dezbaterea nu este complet deschisă, trebuie confirmare înainte de a merge, la adresa de email denis.kurunczi@msinf.ro, până miercuri. Mai multe detalii în anunțul de pe site-ul ministerului. Ce-i drept, MSI nu a considerat necesar să anunțe și pe alte canale, considerând probabil că toți cei interesați verifică periodic site-ul ministerului (cu excepția celor câtorva persoane/organizații anunțate direct). Problema a fost îndreptată parțial de echipa OGP din cadrul Cancelariei Primului Ministru, care a popularizat evenimentul.

Totodată, MSI a produs o notă de fundamentare a proiectului de lege, adăugată acum două zile în pagina de transparență decizională. Mai bine mai târziu decât niciodată, am putea spune. Dar e un motiv pentru care se face mai întâi nota de fundamentare: să facă în primul rând lumină inițiatorului de ce face acel proiect de lege. Făcută după, nota MSI nu lămurește deloc de ce au fost făcute anumite opțiuni și nu altele, ci doar bifează o obligație legală. În continuare lipsește studiul de impact, cel care ar trebui să arate efectele implementării legii și, din nou, să fundamenteze opțiunile făcute.

Să ne întoarcem acum la scrisoarea iritată a MSI. Oficialii Ministerului sunt deranjați de „suspiciunea de lipsă de transparență” lansată public și aduce în principal argumente legate de formă. Există un anunț care însoțește publicarea proiectului de lege, care include o adresă de contact, dar e în altă pagină decât proiectul. În o a treia pagină de pe site este o altă adresă de contact, generală, pentru toate proiectele de lege. Și ministerul intenționează să organizeze o dezbatere publică, pe care o va anunța. E, desigur, vina mea că nu m-am descurcat în brambureala de pe site-ul ministerului cu numele „pentru societatea informațională” și că n-am ghicit că va urma o dezbatere, cândva, presupunând că ar mai fi fost vreo dezbatere dacă nu protestam. Dar pentru a evalua calitatea comunicării cu cetățenii a MSI, urmăriți atât tonul scrisorii, cât și, spre exemplu, pagina oficială de Facebook (imaginea alăturată), care are un singur anunț, din septembrie 2014, invitându-ne în cea mai educativă comunitate virtuală.

În ceea ce privește fondul problemei, transpunerea directivei, MSI ne spune în scrisoare ceea ce deja înțelesesem din atitudine: că își înțelege rolul de simplu traducător al prevederilor europene, fără să facă un minim efort de a analiza situația din România și de a găsi cele mai bune soluții de a îmbunătăți situația existentă. Însă un minister trebuie să fie o instituție care face politici, care propune o viziune, nu o casă de traducere.

Așadar, MSI ne invită să lecturăm studiile făcute de Comisia Europeană, sau dacă nu ne plac, să facem noi altele. Doar că nici Comisia, nici cetățenii nu au obligația legală și nu sunt plătiți să facă treaba ministerului, clar prevăzută în articolele 6 și 7 ale legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă. Asta cu atât mai mult cu cât Directiva în cauză face în mai multe puncte recomandări și lasă statelor membre alegerea unor opțiuni. Desigur, MSI a ales să ignore tot ce nu e obligatoriu, că așa era cel mai simplu.

Scrisoarea ministerului face și o referire la Planul Național de Acțiune OGP, care cuprinde un angajament cu privire la Modificarea și completarea legii 197/2007 privind reutilizarea informațiilor din sectorul public. Chiar titlul acestui angajament ar trebui să indice MSI că nu e vorba de simpla transpunere a legii. România și-a asumat o analiză a legii în ansamblu pentru a propune o îmbunătățire. „La sugestia societății civile, vor fi analizate propunerile de creare a unui cadru legal pentru datele deschise”, spune Planul de Acțiune. MSI a ales să ignore această parte. Așa cum arată acum proiectul de lege, nu putem spune că România își îndeplinește angajamentul asumat.

Vom avea deci o consultare publică săptămâna viitoare. Voi merge cu așteptări foarte scăzute. „Suntem deschiși în continuare propunerilor transmise de dumneavoastră”, se încheie scrisoarea nesemnată a MSI. Ca opinie personală, cred că e doar o formulă de salut, nu o declarație sinceră.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Dezbatere despre implementarea Directivei PSI și de ce ar trebui să participe la ea și sectorul cultural | Date deschise @ Fundația pentru o Societate Deschisă

Leave a comment

Your email address will not be published.


*