Educație deschisă

Educația deschisă, în cel mai larg sens, este spațiul care include toate inițiativele, activitățile și practicile care combină principiile deschiderii (openess) cu un obiectiv educațional. La fel ca în alte domenii, discuția despre deschiderea educației a început de la conținut, adică de la resursele educaționale.

Resursele educaționale deschise (RED) sunt materiale de învățare, educaționale și de cercetare care se află în orice mediu, digital sau de altă natură și care sunt în domeniul public sau au fost puse la dispoziție sub o licență deschisă, care permite accesul gratuit, utilizarea, adaptarea și redistribuirea de către alții fără restricții sau cu restricții limitate (definiție dată de UNESCO).

Deschiderea educației contribuie la creșterea echității prin acces la resurse, îmbunătățirea calității educației, creșterea interesului comunității față de educație, stimularea inovației și îmbunătățirea eficienței investiției în educație pe termen lung. Desigur că educația deschisă nu este un panaceu, nu va rezolva toate problemele din sistemul de învățământ. Dar experiența internațională ne arată că există aceste câteva puncte-cheie în care educația deschisă poate contribui la îmbunătățirea situației existente pe termen scurt sau lung.

În practică, deschiderea educației este la rândul ei un proces complet deschis și descentralizat. Există inițiative individuale, comunități de practici, rețele informale și formale, dar și inițiative care vizează deschiderea unor instituții educaționale cum sunt universitățile sau a sistemului public în ansamblu.

Ne propunem, în această pagină:

  • să oferim o privire de ansamblu asupra inițiativelor din zona educației deschise din România
  • să popularizăm inițiativele Fundației pentru o societate deschisă și ale partenerilor săi
  • să identificăm și să atragem atenția asupra unor resurse valoroase și relevante pentru subiect, din România și din lume

 Vă invităm să citiți mai departe despre: