British Library pe Flickr Commons: ce idei noi a generat?

În decembrie 2013, British Library a publicat pe Flickr Commons peste 1 milion de imagini digitizate din arhiva sa, aflate acum în domeniul public. Scopul publicării lor online a fost ca oricine să le poată folosi și recontextualiza liber și într-un mod creativ. De la sfîrșitul anului trecut și pînă acum, cei de la British Library au strîns informații despre 26 de proiecte creative realizate pe baza imaginilor din arhivă publicate online. Iată trei dintre ele prezentate în continuare.

La finalul anului trecut, British Library a publicat pe Flickr Commons peste 1 milion de imagini digitizate din arhiva sa, aflate acum în domeniul public. Imaginile sînt cu ilustrații, desene, scrisori, hărți, tablouri, fotografii și multe altele, extrase din cărți apărute în secolele XVII, XVIII și XIX în diferite țări.

Scopul publicării lor online a fost ca oricine să le poată folosi și recontextualiza într-un mod creativ: ”Ne dorim să aflăm mai multe despre aceste imagini, să le prezentăm într-o manieră semnificativă și utilă, să le vedem folosite în proiecte inovatoare și creative. De aceea, sperăm că oamenii vor refolosi conținutul pus la dispoziție și vor adăuga descrieri / tag-uri la imagini, pentru a le spori șansele să fie descoperite [de publicul larg], și că ne vor anunța atunci cînd creează ceva inteligent cu aceste imagini”.

Din decembrie 2013 și pînă acum, cei de la British Library au strîns informații despre 26 de proiecte creative realizate pe baza imaginilor din arhivă publicate online. Numărul real de proiecte inspirate din imaginile de pe Flickr Commons este probabil mai mare, însă acestea sînt cele care au folosit referințe explicite la arhiva digitizată a British Library și au putut fi reperate mai ușor. Proiectele sînt diverse: de la colaje din mai multe imagini digitizate, la aplicații IT care propun un joc de puzzle din ilustrații vechi de Crăciun, la compoziții cu imagini și sunete și benzi desenate. Unele imagini, cum ar fi cele cu hărți hexagonale ale Londrei din 1885, au generat idei noi despre cum se pot folosi hexagoanele pentru a face, în prezent, hărți electorale mai bune în Noua Zeelandă. Arhiva făcută publică se dovedește, astfel, a fi utilă în felurite moduri.

Cele mai multe exemple enumerate sînt lucrări punctuale, promovate pe blogurile autorilor lor. În majoritatea cazurilor nu vorbim, de fapt, de proiecte complexe, ci, mai degrabă, de intervenții simple, dar extrem de inventive. Toate arată ce potențial extraordinar a scos la iveală postarea acestor materiale digitizate online: oricine le poate reutiliza liber pentru a-și manifesta creativitatea și a propune o nouă lectură a imaginilor.

Cîteva reutilizări ale imaginilor mi-au atras atenția în mod special și le descriu mai jos. Ele dezvăluie bucăți de trecut, stîrnesc curiozitatea și dorința de a afla mai mult despre imaginile originale de la care pornesc și, totodată, dinamizează relația dintre privitor și imagine: primul prin dialog și conturarea unei linii narative, al doilea prin suprapunerea de imagini cu ”atunci” și ”acum”, iar ultima prin completarea unei imagini cu sunet.

Primul este un fragment de bandă desenată, denumit ”The Odious Gift”, care folosește personaje, frînturi de peisaje, fundaluri și alte detalii din diverse ilustrații puse la dispoziție de bibliotecă pe Flickr Commons. Creatorul, David Malki, recontextualizează aceste elemente din imaginile unor cărți publicate la Londra, Budapesta și Milano în 1885 și 1892, pentru a contura un dialog și o poveste nouă. În scurtul text de descriere a fragmentului de bandă desenată, el indică și sursele, cu link-uri către imaginile originale, astfel că, pentru minute bune, te trezești ”răsfoind” prin galeria de imagini la care face trimitere, ba chiar și prin altele din arhiva photostream a British Library. Ca mai tot ce are iz de alt secol, și aceste imagini vechi au o fascinație aparte și te fac să zăbovești un timp asupra lor, întrebîndu-te ce-i cu ele și de unde vin. Personal, nu cred că aș fi ajuns să le descopăr și să le dau atenție, dacă nu ar fi fost aduse în prezent de ”The Odious Gift”. Iată: o idee simplă, care are șansa de a face cunoscute ilustrații vechi!

2013-12-17-989secret

”The Odious Gift” – David Malki

Un alt exemplu este ”The Ghost of You Walks” – Brighton, Mahomeds Baths:Queens Hotel. A ‘Then & Now’ test using Google Street View. Peste o ilustrație din 1826, ”Mahomed’s Baths in Brighton”, au fost suprapuse cîteva imagini actuale din Brighton, cu Hotelul Queens aflat pe locul fostelor băi și cu mașini printre șaretele și caii care se vedeau pe stradă acum două secole. O astfel de refolosire a imaginii e ca o lecție de istorie a locului și a transformărilor prin care a trecut, pe care o vizualizezi și o reții ușor. O imagine cît o mie de cuvinte, care ar fi sunat cam așa: Sake Dean Mahomed, un indian care se mută la Brighton în 1814, deschide prima baie indiană de vapori din Anglia, unde clienții se pot bucura de masaj terapeutic și unde pot să-și spele părul cu șampon (prilej cu care am aflat și că englezescul ”shampoo” vine din hindusă – ”champo, care este forma de imperativ a verbului ”champna” – ”a masa/a face masaj”). Clădirea este, din păcate, demolată cîteva decenii mai tîrziu, pentru a face loc Hotelului Markwell’s, ulterior Hotelul Queens, pe care îl putem vedea și astăzi pe Kings Road nr.1-3 în Brighton. Încă o reutilizare simplă din care, după cum vedeți, am avut de învățat. Și poate încă o imagine cu importantă valoare documentară salvată de anonimat în ochii publicului larg.

13794843474_3a61d1a4eb_z

”The Ghost of You Walks” , Brighton, Mahomeds Baths:Queens Hotel. A ‘Then & Now’ test using Google Street View – Theo K

Un ultim exemplu este o instalație sonoră realizată de artistul australian Jay-Dea Lopez pe baza unei imagini din cartea “The Devil’s Acres”, publicată în 1891.

Cei de la British Library au lansat o provocare către artiști să aducă la viață o serie de imagini din arhiva pusă la dispoziție pe Flickr Commons, prin crearea unor fundaluri sonore inspirate de aceste imagini: ”Fie că vă interesează să creați un fundal sonor clasic pentru un peisaj exotic sau ceva puțin mai abstract, ne-am bucura să auzim ce propuneri aveți.”

Image by Kenneth Skeaping from the 1891 book “The Devil’s Acres”

Imagine de Kenneth Skeaping, din cartea “The Devil’s Acres”, 1891

În imagine, o fetiță speriată își strînge în brațe mama, în timp ce o forță necunoscută pare să le înconjoare pe amîndouă. Vedem și un scaun căzut, semn că ceva rău și neașteptat s-a petrecut. Mama își ține mîinile la urechi, de parcă un sunet teribil o asurzește și învăluie întreaga casă. Ce reușește această alăturare a sunetului este să facă vie imaginea, să activeze o interpretare mai amplă a acesteia, să îți transmită o stare – poate teama sau panica simțită de cele două din imagine?

Vă invit să priviți ultima imagine în timp ce ascultați sunetul. Și să reflectați la ce alte lucruri simple, dar plăcut surprinzătoare se mai pot face cu imaginile aflate în domeniul public, fie că e vorba de cele ale British Library sau ale unei alte instituții deținătoare de patrimoniu cultural.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*