Atelier RED & licențe libere, Breaza, 27 mai

Adelin Dumitru

În data de 26 mai, Fundația pentru o societate deschisă a organizat primul atelier despre drepturi de autor, licențe libere și resurse educaționale deschise, la Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir” din Breaza. 23 de cadre didactice ale Colegiului și 12 ale Liceului Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza au fost instruiți de către formatorii cursului, Valentina Pavel (Asociația pentru Tehnologie și Internet) și Nicolaie Constantinescu (Kosson).

Atelierul a fost posibil mulțumită sprijinului echipei Colegiului Dimitrie Cantemir și implicării directorului acestuia, domnul profesor Aurel Soare. Le mulțumim pentru implicare!

Atelierul face parte din demersurile Coaliției pentru Resurse Educaționale Deschise de a aduce la cunoștința publicului concepte precum date deschise, licențe libere, drepturi de autor, drepturi patrimoniale, resurse deschise. Demersurile Coaliției sunt subsumate valorilor educației deschise, o nouă paradigmă ce începe să se impună la nivel european și global. Obiectivele specifice ale atelierelor organizate de către Fundația pentru o societate deschisă sunt familiarizarea cadrelor didactice din învâțâmântul pre-universitar cu conceptele cheie ale educației deschise și stimularea producerii, distribuției și reutilizării resurselor educaționale deschise. Concret, familiarizarea profesorilor cu aceste noțiuni, dar și cu problemele tehnice și de ordin juridic pe care le pot întâmpina sunt menite a facilita procesul de învățare și educație, preponderent în mediul digital, dat fiind faptul că tehnologiile informației și comunicării joacă un rol cheie în promovarea educației deschise.

Sesiunea a durat aproximativ 4 ore și a fost structurată în două părți. Valentina Pavel a adus în discuție aspectele legale privind regimul drepturilor de autor și licențele libere, care sunt întemeiate pe aceste drepturi și nu încearcă a le înlocui. Au fost abordare concepte precum drepturile morale și drepturile patrimoniale, primele fiind drepturi la care nu poți renunța și fiind legate, pe scurt, de calitatea de autor al operei, de numele operei și de respectarea integrității operei în eventualitatea în care utilizarea acesteia contravine intereselor tale. Discuția despre dreptul de autor a fost complementată de cea despre diferitele tipuri de licențe, accentuându-se avantajele licențelor Creative Commons, cum pot fi utilizate, precum și specificitățile fiecărei licențe Creative Commons.

Nicolaie Constantinescu a adus în discuție resursele educaționale deschise, principalul instrument al promovării unei culturi deschise, sau, după cum a mai fost numită, „o cultură citește-scrie”, unde beneficiarii educației nu sunt doar receptori pasivi, ci interacționează cu emițătorul, contribuind la rândul lor la îmbunătățirea resurselor educaționale. Dincolo de prezentarea resurselor educaționale deschise (materiale ce pot fi copiate, utilizate, adaptate și reutilizate de către oricine, atât timp cât beneficiază de o licență liberă), în cursul prezentării s-au arătat principalele platforme ce pun la dispoziția publicului astfel de resurse: MIT OpenCourseWare (sub o licență Creative Commons –Atribuire-Non-Comercial –Distribuire în condiții identice), Khan Academy, Coursera. Nu au lipsit din discuție manualele digitale din România și controversele legate de acestea. La cererea publicului, s-a discutat despre platforma Moodle Romania, dar și despre Didactic.ro, precum și despre problemele legate de absența licențierii materialelor de pe Didactic.ro

O dezbatere interesantă a fost legată de calitatea resurselor educaționale deschise. Aceasta a fost generată de faptul că unul dintre cadrele didactice prezente avusese probleme cu regimul drepturilor de autor. Mai exact, editura ce trebuia să îi publice un manual i-a respins reiterat imagini pentru copertă, ceea ce a însemnat că  persoana în cauză a trebuit să se resemneze cu o imagine de o mai slabă calitate. Ceea ce s-a subliniat însă a fost faptul că o mai mare coerență în aplicarea licențelor libere și familiarizarea cu restricțiile de ordin legal pot rezolva în ultimă instanță astfel de probleme. Adoptarea de către tot mai multe instituții a unor măsuri de deschidere a educației poate rezolva și problemele legate de calitatea resurselor deschise, un rol important jucându-l și procesul de evaluare colegială.

Participanții la întâlnire au fost interesați și de aspectele tehnice, dat fiind faptul că de multe ori vorbim și de limitări de ordin tehnic, neputând deschide o resursă decât cu un anumit program sau numai de pe un anumit tip de dispozitiv. Tot legat de aspectele tehnice, prezentarea unor aplicații cu conținut educațional din domeniul chimiei, astronomiei sau matematicii a fost de interes pentru cadrele didactice prezente în cancelaria Colegiului Național Militar „Dimitrie Cantemir”.

Întâlnirea a fost interactivă, cu numeroase întrebări din partea publicului, dovedind interesul în creștere pentru educația deschisă, precum și necesitatea unor astfel de cursuri de formare. Atelierul de la Breaza a fost primul din seria de Ateliere organizate de către Fundația pentru o Societate Deschisă sub motto-ul „Educație prin deschidere!”. 

1 Comment on Atelier RED & licențe libere, Breaza, 27 mai

  1. Soare aurel // June 3, 2015 at 5:06 pm //

    Sunteti niste oameni minunati. Ne-am simtit onorati! Asemenea ateliere ar trebui realizate in fiecare scoala. Ele sunt necesare intr-o era digitala, unde globalismul cunoasterii naste si perceptii mai putin corecte dpdv al dreptului de autor.multumim.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Resurse educaționale deschise în zone slab dezvoltate - Date deschise @ Fundația pentru o Societate Deschisă

Leave a comment

Your email address will not be published.


*